Mi─Ödzynarodowy Program Powszechnej Dwuj─Özyczno┼Ťci ÔÇ×Dwuj─Özyczne DzieciÔÇŁ / ÔÇťBilingual FutureÔÇŁ
CEL

Zasadniczym celem Programu jest codzienne, kontekstowe os┼éuchiwanie dzieci z j─Özykiem angielskim w okresie szczeg├│lnej wra┼╝liwo┼Ťci j─Özykowej (0-6) tak, ┼╝eby angielski nigdy nie sta┼é si─Ö dla nich j─Özykiem obcym. W ten spos├│b w┼éa┼Ťnie dziecko naturalnie – czyli na tych samych zasadach jak pierwszy – nabywa drugi j─Özyk. Dwuj─Özyczno┼Ť─ç to cel, kt├│ry rozumiemy zar├│wno indywidualnie ÔÇô jako inwestycj─Ö tu i teraz w rozw├│j ka┼╝dego dziecka, jak i spo┼éecznie ÔÇô jako nowej jako┼Ťci fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i polityki spo┼éecznej.

KORZYŚCI

Pr├│cz samych umiej─Ötno┼Ťci j─Özykowych dwuj─Özyczno┼Ť─ç wi─ů┼╝e si─Ö z licznymi korzy┼Ťciami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. M├│zg otrzymuje zdrow─ů dawk─Ö treningu, a przy tym wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re na tym etapie rozwoju utrwalaj─ů si─Ö nadzwyczaj szybko i efektywnie.

Bilingwizm m.in. poprawia koncentracj─Ö, wp┼éywa na lepsz─ů podzielno┼Ť─ç uwagi oraz pami─Ö─ç (semantyczn─ů i epizodyczn─ů), pog┼é─Öbia wra┼╝liwo┼Ť─ç kulturow─ů i spo┼éeczn─ů, rozwija zdolno┼Ťci analityczne i empatyczne. Dwuj─Özyczne dzieci, a p├│┼║niej doro┼Ťli osi─ůgaj─ů lepsze wyniki w nauce, maj─ů wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci adaptacji spo┼éecznej i kulturowej. Cechuje ich wy┼╝sza pozycja spo┼éeczna i materialna oraz ÔÇô co chyba najwa┼╝niejsze ÔÇô lepsze zdrowie. Warto podkre┼Ťli─ç, i┼╝ dwuj─Özyczno┼Ť─ç op├│┼║nia o 5-6 lat skutki chor├│b Alzheimera i Parkinsona.

METODA

Program Powszechnej Dwuj─Özyczno┼Ťci wykorzystuje pierwsz─ů na ┼Ťwiecie, prze┼éomow─ů, ale jednocze┼Ťnie najbardziej ze wszystkich naturaln─ů metod─Ö przyswajania j─Özyka angielskiego we wczesnym dzieci┼ästwie r├│wnolegle do j─Özyka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany ┼Ťwiat bohater├│w, piosenek, film├│w animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw j─Özykowo-muzyczno-ruchowych zar├│wno indywidualnych, jak i grupowych.

Wszystko zosta┼éo metodycznie zaplanowane od urodzenia a┼╝ do sz├│stego roku ┼╝ycia. Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: ÔÇ×Baby BeetlesÔÇŁ (wiek 0-4), ÔÇ×Tom and KeriÔÇŁ (wiek 3-6) w formie spirali j─Özykowej wprowadzaj─ů rozpoznawane i rozumiane w kontek┼Ťcie s┼éowa i zwroty dostosowuj─ůc wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku mo┼╝liwo┼Ťci i zainteresowa┼ä. Dzi─Öki temu j─Özyk angielski nigdy nie staje si─Ö dla dziecka j─Özykiem obcym.

Warto podkre┼Ťli─ç, i┼╝ Program skonstruowany jest tak, ┼╝e zar├│wno rodzice w domu, jak i opiekunowie w ┼╝┼éobku / przedszkolu, w pocz─ůtkowym etapie nauczania nie musz─ů zna─ç angielskiego, ┼╝eby pom├│c dzieciom w codziennych zaj─Öciach; co wi─Öcej, mog─ů efektywnie, przez wsp├│ln─ů zabaw─Ö, uczy─ç si─Ö razem z nimi. Do nich skierowany w┼éa┼Ťnie jest Uniwersalny Kurs dla ┼╗┼éobk├│w i Przedszkoli w wersji Standard.

Dla wychowawc├│w angloj─Özycznych przygotowane s─ů wersje Plus oraz Expert, kt├│re wykorzystuj─ů pacynki ÔÇťm├│wi─ůceÔÇŁ tylko po angielsku (podstawowa zasada dwuj─Özyczno┼Ťci OPOL = One Person/Place One Language).

Wsp├│┼épraca opiekun├│w i lektor├│w daje o wiele lepsze rezultaty, ni┼╝ wy┼é─ůcznie praca lektor├│w. Kontekstowe obcowanie dzieci z j─Özykiem w czasie codziennych zabaw w plac├│wce oraz w domu utrwala materia┼é tak, ┼╝e dzieci niemal natychmiast wykorzystuj─ů go czynnie w czasie spontanicznych zabaw – po prostu zwyczajnie pos┼éuguj─ů si─Ö nim.

AUTOR

Autork─ů tej opisanej powy┼╝ej koncepcji jest ┼Ťwiatowej s┼éawy lingwistka ÔÇô Claire Selby, kt├│ra od kilkunastu lat tworzy materia┼éy ÔÇô zar├│wno teksty jak i muzyk─Ö ÔÇô do nauki angielskiego dla najm┼éodszych.

Jest autork─ů pe┼énych kurs├│w szkolnych wydawanych przez Cambridge University Press, Oxford University Press i Foreign Language and Research Press (Chiny). Pracuje r├│wnie┼╝ jako doradca BBC Worldwide w zakresie dzieci─Öcej edukacji j─Özykowej. Na drodze d┼éugoletnich bada┼ä i do┼Ťwiadcze┼ä wypracowa┼éa unikaln─ů metod─Ö nauczania ÔÇô Spiral Language System (SPIRAL = Sounds, Pictures, Interest, Repetition, Actions, Links).

Wykorzystuje w niej naturalne dla wieku w┼éa┼Ťciwo┼Ťci i mechanizmy przyswajania wiedzy i rozwijania umiej─Ötno┼Ťci. Nauka tym systemem gwarantuje znakomite rezultaty ÔÇô pozwala poznawa─ç j─Özyk poprzez zabaw─Ö w spos├│b mo┼╝liwie najbardziej efektywny. Za swoj─ů tw├│rczo┼Ť─ç otrzyma┼éa m.in. nast─Öpuj─ůce nagrody: ÔÇ×┼Üwiat Przyjazny DzieckuÔÇŁ ÔÇô wyr├│┼╝nienie w konkursie na najlepszy produkt edukacyjny dla dzieci organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka (2004), Nagroda Komitetu Olimpijskiego w Pekinie za piosenk─Ö olimpijsk─ů, wyr├│┼╝nienie w Cannes dla serialu Tom and Keri przyznane przez Dzieci─Öce Jury (MipJunior 2012), trzy wyr├│┼╝nienia British Council za publikacje zwi─ůzane z nauczaniem dzieci j─Özyka angielskiego oraz nagrod─Ö The English-Speaking Union za innowacyjno┼Ť─ç w tworzeniu materia┼é├│w do nauki j─Özyka angielskiego dla dzieci.